فن الزرابي التقليدية بالمغرب
تتميزالزربية المغربية بكونها من أجمل الصناعات التقليدية التي أبدع فيها الصانع المغربي، لقد تنوعت اشكالها و الوانها حسب كل منطقة، فتنوع الارث الثقافي لمكونات المجتمع المغربي ميز الزربية المغربية وأعطاها ذلك الغنى والتنوع.
الزربية الفاسية، الزربية الرباطية، وزرابي الأطلس المتوسط والكبير وزرابي مراكش وزرابي المغرب الشرقي وزمور و كلها أسماء لزرابي مغربية تبين أصلها وانتماءها عن طريق اسم القبيلة التي تنتمي إليها، كزرابي مديونة وزرابي كروان وزرابي آيت يوسي و بني مطير، وهي زرابي وإن اختلفت ألوانها وعلاماتها التي تميزبعضها عن بعض؛ فإنها تشترك في العديد من الخصائص، فجلها تنسج من الصوف الخالص، و تزين بأشكال هندسية بسيطة كالمعين والمثلث والمستطيل والمربعات والخيوط الدائرية والمتموجة. وتختلف زربية الأطلس المتوسط بكونها خشنة وسميكة، بما يعكس الطبيعة التي أنتجتها، حيث تصنع من خيوط الصوف الغليظة، وهي ذات خلفية بيضاء ومزركشة بالألوان. أما زرابي الحوز ومراكش فتعرف بالزخارف الرفيعة ورسوماتها التصويرية للأطياف، عكس زرابي المغرب الشرقي التي تتميز بزخارف غالباً ما تكون على شكل غصون وأزهار على خلفية واضحة مصنوعة من صوف ممزوج بشعر الماعز أو وبر الجمال.
وكغيرها من الصناعات التقليدية تعرف الزربية التقليدية يدوية الصنع مشاكل عديدة، تتمثل في قلة الإقبال عليها وكذا تقلص عدد الصناع والصنيعيات لهذا الإرث الفني. وككل الزرابي الحضرية تتناسق الألوان والأشكال الهندسية في زرابي مديونة وهي مليئة بالألوان، من قبيل الأزرق الفاتح والأحمر والبرتقالي والأصهب الداكن والأخضر والأبيض، بخاصية القبة الوسطية المزدوجة ذات الأضلاع المقوسة التي تتوسط الزربية الشهيرة باهظة الثمن.
ان حياكة الزرابي في المغرب نشاط نسائي بامتياز، فالزربية في كل مناطق المغرب يتم نسجها داخل البيوت وفي المداشر والدواوير النائية والجبلية، بواسطة نساء قرويات توارثن هذا الفن الأصيل جيلا بعد جيل، حيث يعتمدن على الصوف الطبيعي وتلوينه بمواد محلية كالأعشاب والأحجار والرمان والحنة، وبابتكار نسائي بديع متمثل في النقوش والرموز التي تبدعها نساء قرويات أميات ودون تصميم هندسي مسبق.
الزربية الأمازيغية
زربية خنيفرة
الزربية الرباطية
زربية تازناخت
The Moroccan carpet
The Moroccan carpet is distinguished by being one of the most beautiful traditional industries in which the Moroccan craftsman has excelled. Its shapes and colors have varied according to each region. The diversity of the cultural heritage of the components of Moroccan society distinguished the Moroccan carpet and gave it that richness and diversity.
The Fassia carpets, the Ribatia carpets, the middle and the great Atlas carpets, the Marrakesh carpets, the Eastern Maghreb carpets and Zumour are all names of Moroccan carpets that show their origin and affiliation by the name of the tribe to which they belong, such as the carpets of Mediouneh, the caravans of Karawan, the Zarabi Ait Yossi and Banu Mutair, which are carpets, although their colors and signs differ. Distinguish some of them from each other; They share many characteristics, for most of them are woven from pure wool.And it is decorated with simple geometric shapes such as rhombuses, triangles, rectangles, squares, circular and wavy strings. The Middle Atlas carpet differs in that it is coarse and thick, reflecting the nature that produced it. It is made of thick woolen threads, and it has a white background and is decorated with colors. As for the carpets of Al Haouz and Marrakesh, they are known for their fine decorations and their pictorial drawings of spectra, unlike the carpets of eastern Morocco, which are characterized by decorations often in the form of branches and flowers on a clear background made of wool mixed with goat hair or camel's hair.Like other traditional industries, the traditional hand-made carpet has many problems, represented in the lack of demand for it, as well as the shrinkage of the number of craftsmen and craftsmen for this artistic legacy. Like all urban carpets, colors and geometric shapes are consistent in Mediouna's carpets, which are full of colors, such as light blue, red, orange, dark red, green and white, with the characteristic of the double middle dome with arched sides that mediate the famous and expensive carpet.Weaving carpets in Morocco is a women's activity par excellence. In all regions of Morocco, the carpet is woven inside homes and in remote and mountainous villages and circles, by rural women who have inherited this authentic art generation after generation, as they rely on natural wool and color it with local materials such as herbs, stones, pomegranates and henna, and with a female innovation. The inscriptions and symbols created by illiterate rural women without prior engineering designs are remarkable.